fredag den 9. juni 2006

FIFAworldcup.com


VM står for døren, og til en seriøs event hører naturligvis en seriøs hjemmeside, og sådan en har FIFA lavet med Yahoo! som strategisk partner: fifaworldcup.com.

Plusser

Holy moly, der mangler ikke noget. Trust me on this one: Fodboldaficionados finder alt fra hjertet begærer,fra komplet kampstatistik over videopræsentation af stadions til historisk guf fra memory lane. Det hele naturligvis serveret på ni sprog, inklusive japansk, koreansk og kinesisk...

Fifa/Yahoo! plejer desuden at slippe et talstærkt korps af journalister klar til at rapportere om begivenhederne på og uden for græsset time for time.

Minusser

Sitet er lidt af en rodebutik med en klassisk marketing-drevet informationsarkitektur af den slemme slags.

Der er otte topmenupunkter, hver med en omfattende venstremenu. Problemet er nu, at ca. halvdelen af venstremenupunkterne sender én til sider, som egentlig ligger under et andet topmenupunkt. Man bliver kastet rundt i manegen, og jeg havde svært ved at bevare overblikket over, hvor stor en del af sitet jeg havde været på.

De enkelte sider er tilmed bygget op som old school portalsider fra den amerikanske tradition, hvor designeren tilsyneladende lider af en kraftig horror vacui og hvor brugeren konstant skal teases på kryds og tværs. Mængden af støj i forhold til det i konteksten relevante indhold er enormt. Når jeg nu har valgt at læse om turneringen, hvorfor bruges der så så meget energi på at lokke mig et andet sted hen?

Konklusion

Det er old school, det er amerikansk når det er værst - og det er fuldstændig fantastisk for alle os, der slet ikke kan vente på at VM fløjtes i gang. Content is king, og er man i målgruppen ser man gladeligt gennem fingre med alle skønhedsfejlene.

Partnerskabet med Yahoo! er ikke nyt, men stadig en lille genistreg. En operation på dette niveau kræver masser af muskler og masser af know how. Yahoo! er stadig kæmpestore i USA og kan derfor bidrage med begge dele - foruden en bid af dén massive trafik, der passerer deres home page hver time.

Ingen kommentarer: