søndag den 11. juni 2006

Internet Explorer 7


Efter at have afprøvet den nye brugerflade i IE7 gennem et par måneder, er dommen klar: Den nye version bliver næppe en succes. Efter min opfattelse kommer den til at koste kunder i butikken. Det bliver gode tider for Firefox.

Problemerne

Funktionernes placering. Intet sidder hvor det plejer, og det tror jeg at det store flertal af hr. & fru Jensen'er vil blive ret frustrerede over. Hvor er min menu? Hvor er mine genvejsknapper?

ClearType. Den specielle udglattede typografi, som kendes fra Words læselayout, er default slået til i IE7, og det kræver en målrettet ekspedition ind i de avancerede indstillinger at få det slået fra igen. Det finder almindelige brugere aldrig ud af, så de må affinde sig med ClearType - et navn, man skulle tro var en joke. Jeg har sjældent set mindre klar tekst...

RSS. Indbygget RSS-understøttelse er et stort fremskridt, men implementeringen giver ikke et ægte push af indhold. Brugeren skal selv opsøge et bestemt panel for at undersøge, om der skulle være nye indhold i de feeds, der abnonneres på.

Konklusion

Det er modigt af Microsoft at gå nye veje. Nogle gange er det det, der skal til, for at nå op på et højere niveau. Andre gange går det galt, og det mener jeg vil ske i tilfældet IE7.

Ingen kommentarer: