onsdag den 2. august 2006

Jubii News


Jubii har under en (for nyheder om nettet) usædvanlig stor mediebevågenhed søsat news.dk - en nyhedstjeneste baseret på links til andre mediers nyheder.

Brugergrænsefladen trækker kraftigt på elementer fra blogging, f.eks. tags, kommentarer og tag clouds. Og som et velsmagende krydderi er der med rund hånd tilsat dynamisk HTML, hvilket gør brugeroplevelsen frisk og moderne.

Den primære tilgang er dog velkendte begreber som topnyheder, seneste nyheder og mest læste nyheder; hvilket kombineres med traditionelle sektionsinddelinger som indland, udland etc. Så trods det progressive udtryk er Jubii News let at blive fortrolig med.

Hår i suppen?

Jubii News overgår forgængere som World Radar m.fl. med adskillige længder og nærmer sig det ultimative.

Skulle jeg pege på svagheder, skal vi ned i småtingsafdelingen. F.eks. er det ulogisk, at links til nyheder håndteres på to forskellige måder - direkte links og links via et banner, der bl.a. giver muligheder for at kommentere nyheden. Hvorfor ikke vise banneret konsekvent?

En anden uheldig detalje er fluebenene til valg af sektioner. Her er problemet, at det har samme effekt at sætte alle flueben som at fjerne alle flueben... Hvilket naturligvis strider mod almindelig GUI-børnelærdom om fluebens natur.

Hvem ejer læseren?

Det bliver spændende at se, om nyhedsmedierne har set rigtigt ved at give Jubii denne gave.

På den ene side vil Jubii utvivlsomt drive ekstra trafik til mediernes sites; særligt til mindre medier som bold.dk og APN. Men på den anden side risikerer medierne, at Jubii erobrer den strategisk attraktive placering som en primær indgang til nyheder for et stort antal brugere, hvilket kan reducere medierne til let udskiftelige underleverandører.

3 kommentarer:

Knut Nägele sagde ...

Lidt reklame for mine egne to nyhedssites: herald.dk og newstaxi.com:-) Her er opbygningen lidt anderledes, og så kan man se RSS-feeds'ene oven i købet.

Knut

Lars Riemann Andersen sagde ...

Hej Per,

Tak for de pæne ord, jeg synes din analyse er meget skarp.

Vi er også glade for den modtagelse vi har fået rundt omkring i den danske blogosfære, specielt hvor mange kreative og gode indlæg der har været om produktet.

Jubii News kan lære en masse af jeres gode forslag, og vi vil med garanti også forbedre sitet med en masse af dem.

Lars, news.dk

Per Esmann Jensen sagde ...

Efterfølgende har jeg bemærket, at den primære nyhedsoversigt ikke strækker sig længere tilbage end 60 minutter. Havde jeg været opmærksom på dette i anmeldende stund, ville jeg quite frankly ikke have været helt så positiv. Mon det er et krav fra medierne?